Selamat Pagi... Time tok 07.02 a.m aku dah ada di opis... aok dah di opis koh... Gitok lah aku everyday mun anak-anak sekolah, aku dah cangok-cangok di opis seorang dirik depan komputer. Boring? Sik... coz bos lom datang, aku dpt google apa yg aku suka awal pagi mcm tok.., especially FB hahahahha..
Apa yang nak ku cerita bukan tentang opis aku, ianya tentang apa yg aku lihat setiap hari sewaktu menghantar anak-anak sekolah. Aku dan anak-anak dah start memulakan perjalanan pukol 6.05 or 6.10, mesti awal coz ada 3 buah sekolah yang perlu aku singgahi E.V.E.R.Y.D.A.Y.
Destinasi pertama adalah Sekolah Menengah Tengku Abdul Rahman (STAR), dlm perjalanan keluar dari Jalan Astana, area traffic light antara nak nuju ke pasar atau belok ke CSM aku akan terpandang seorang Ibu mengendong anak nya yang masih kecil serta seorang abang yang menjinjing beg bekal adik nya ke sebuah rumah. For sure, anak ya di anta ke rumah "baby sitter" nya.. just imajin anak ya udah pagi-pagi bangun dan di anta ke rumah org lepas ya mak nya turun kerja.. aku bukan apa, kaseh seorang ibu Allah jak tauk... masa berpisah dengan anak-anak dari pukol 6.00 am- 5.00 pm, bukan sekejap.. sedangkan org lain lebih ada masa dengan anak sendirik... setiap kali memandang situasi keluarga tersebut aku mesti ingat dengan dirik sendirik... Dolok aku pun mcm ya juak, sampay satu saat aku nangis coz sik ada org yang maok tolong aku jaga anak... Alhamdulillah kinektok anak-anak ku dah dijaga oleh org tua aku sendirik..aku pun sik perlu risau agik...walaupun rasa bersalah dengan anak-anak tetap ada..
Pemandangan kedua, antara Bulatan Kipali dengan SMK PJ, (bkn area traffic light) setiap hari juak aku melihat seorang budak sekolah rendah berjalan seorang dirik melintasi jalan raya yang penuh dengan kereta...aku kesian nanga nembiak di biar seorang dirik kedak ya, walaupun nya sekolah dekat jak dari rumah, tapi sebagai org tua, mak bapak nya sik patut biarnya berjalan seorang dirik kedak ya... nasib lah anak ya lelaki mun anak ompuan lagik bahaya... tapi walaupun mcm ya, mun keadaan kereta yang sesak di jalan, susah bagi seorang kanak-kanak nak melintas jalanraya dengan baju kurang terang yang pasti seseorang pemandu sik akan sempat maok nanga sebab masing-masing fokus nak anak cepat datang ke sekolah... Harap-harap suatu hari org tua nya akan sedar hal ya...
Sekitar Kubah Ria, sik ada apa-apa yang istimewa, cuma sebagai pemandu kita mesti konsider dengan pemandu lain, jangan biarkan jalan sesak... so, mana-mana pemandu yang nak belok ke simpang aku berik kan haluan dengan niat bersedekah di awal pagi... =)
Destinasi kedua & ketiga SK MERPATI JEPANG & SMK ST TERESA... nothing interesting...just mun kat area satok sia, aku suka berebut takut traffic light bertukar jadi kaler hijau, susah nak keluar mun sik ada org yang menekan butang stop kat traffic light sia....
On the way ke opis, area hospital dekat traffic light, everyday hahahahahha aku jumpa seorang tua yang sangat "GAP" kata org mensia maksudnya pakaiannya smart tapi sik berganti... i dont care about baju nya berganti kah sik, yang ku perihatin, nya seorang warga tua, mcm sik sihat jak mental coz everyday, aku jumpanya kadang-kadang kelakar sorang serta dengan angkat tangan serta gaya nya sekali seolah-olah nya bercakap dengan seseorang...aku imajin ajak, sometime orang sakit kedak ya mampu melihat sesuatu yang kita tidak mampu dengan mata kasar... betul sik? Oh ya, seperti aku, pemandu-pemandu lain pun akan memerhati nya juak sambil senyum-senyum... pernah suatu hari aku terjumpa nya tengah kelaie dengan ASUK... tedah asuk layap jak merati org tua, dlm hati nya kali "Apa ndak kah di kata oleh org ya" hahahahha...
Dekat traffic light SABERKAS, di sia aku selalu terpandang seorang bapak or suami menjemput isteri atau anak pulang kerja dari kelab malam... Sinay aku tauk ompuan ya kerja kelab malam? Coz, sang lelaki ambik nya k motosikal, baju sang ompuan BLING-BLING, kadang-kadang k baju gaon RAMBU RAMBA... hahahahha teranggggg..wana merah... Sik kisahlah apa pun pekerjaannya, janji nya dpt carik makan untuk menampung keperluan keluarga... Yang aku lucu dengan pasangan tok, oleh kerana sang ompuan terlalu mengantok, nya boleh tido di belakang sang lelaki, aku takut ajak mun nya panday gugok dari motosikal nakkah naya...dan kadang-kadang mun nya rasa nya sik selesa tido dengan nyaman, boleh agik nya bukak topi helmet nya lepas ya sambong tido sambil motosikal tetap vroom..vroom... sampay destinasi yang aku sik tauk coz bila sampay kat BATU 7, pasangan tok tetap meneruskan destinasi... jaoh kan sidak nya carik rezeki....
Everyday juak, di kawasan traffic light di Batu 7, aku akan terjumpa seorang suami membawa isterinya menggunakan BASIKAL TUA aka BASIKAL UNTA. Bila aku perhati kan betol-betol, rupa-rupanya sang isteri tidak sihat dari segi mental... kerana apa, apa yang aku lihat sang isteri walaupun di mbak lakinya dudok di bahagian depan basikal, wajah nya hanya memandang ke bawah dengan keadaan rambut yg sik teratur, everyday kedak ya... aku imajin mesti laki nya mbak nya turun kerja dan sik ada org jaganya... Alangkah bertuah nya isteri itu ada laki kedak ya...
Dan pagi tok tek, aku terjumpa satu lagik fenomena hidup, seorang lelaki berjalan kaki dari arah mana pun sik tauk, tapi menuju ke pasar dengan hanya berjalan kaki... dengan menjinjing beg yang sarat di badan dan kelajuan jalan nya boleh mengalahkan JUARA WALKATON sambil muka nya penuh dengan senyuman... hahahhaha... sebenarnya aku kesian jak nanga orang kedak tok, mungkin org baruk lepas dari HOSPITAL SENTOSA, nay kita tauk coz hampir gilak dengan area ya bah... hahahahhaa... oooo DOKTOR, check patient ktk ada kah sik ilang.... =)) aku bukan patient kitak doktor jangan salah sangka.... :P
Ya ajak lok setakat tok, lamak dah aku sik update blog ku... Bukan sik ada idea, tapi MIM .ALIF .LAM. S
=)))) SALAM...
On the way ke opis, area hospital dekat traffic light, everyday hahahahahha aku jumpa seorang tua yang sangat "GAP" kata org mensia maksudnya pakaiannya smart tapi sik berganti... i dont care about baju nya berganti kah sik, yang ku perihatin, nya seorang warga tua, mcm sik sihat jak mental coz everyday, aku jumpanya kadang-kadang kelakar sorang serta dengan angkat tangan serta gaya nya sekali seolah-olah nya bercakap dengan seseorang...aku imajin ajak, sometime orang sakit kedak ya mampu melihat sesuatu yang kita tidak mampu dengan mata kasar... betul sik? Oh ya, seperti aku, pemandu-pemandu lain pun akan memerhati nya juak sambil senyum-senyum... pernah suatu hari aku terjumpa nya tengah kelaie dengan ASUK... tedah asuk layap jak merati org tua, dlm hati nya kali "Apa ndak kah di kata oleh org ya" hahahahha...
Dekat traffic light SABERKAS, di sia aku selalu terpandang seorang bapak or suami menjemput isteri atau anak pulang kerja dari kelab malam... Sinay aku tauk ompuan ya kerja kelab malam? Coz, sang lelaki ambik nya k motosikal, baju sang ompuan BLING-BLING, kadang-kadang k baju gaon RAMBU RAMBA... hahahahha teranggggg..wana merah... Sik kisahlah apa pun pekerjaannya, janji nya dpt carik makan untuk menampung keperluan keluarga... Yang aku lucu dengan pasangan tok, oleh kerana sang ompuan terlalu mengantok, nya boleh tido di belakang sang lelaki, aku takut ajak mun nya panday gugok dari motosikal nakkah naya...dan kadang-kadang mun nya rasa nya sik selesa tido dengan nyaman, boleh agik nya bukak topi helmet nya lepas ya sambong tido sambil motosikal tetap vroom..vroom... sampay destinasi yang aku sik tauk coz bila sampay kat BATU 7, pasangan tok tetap meneruskan destinasi... jaoh kan sidak nya carik rezeki....
Everyday juak, di kawasan traffic light di Batu 7, aku akan terjumpa seorang suami membawa isterinya menggunakan BASIKAL TUA aka BASIKAL UNTA. Bila aku perhati kan betol-betol, rupa-rupanya sang isteri tidak sihat dari segi mental... kerana apa, apa yang aku lihat sang isteri walaupun di mbak lakinya dudok di bahagian depan basikal, wajah nya hanya memandang ke bawah dengan keadaan rambut yg sik teratur, everyday kedak ya... aku imajin mesti laki nya mbak nya turun kerja dan sik ada org jaganya... Alangkah bertuah nya isteri itu ada laki kedak ya...
Dan pagi tok tek, aku terjumpa satu lagik fenomena hidup, seorang lelaki berjalan kaki dari arah mana pun sik tauk, tapi menuju ke pasar dengan hanya berjalan kaki... dengan menjinjing beg yang sarat di badan dan kelajuan jalan nya boleh mengalahkan JUARA WALKATON sambil muka nya penuh dengan senyuman... hahahhaha... sebenarnya aku kesian jak nanga orang kedak tok, mungkin org baruk lepas dari HOSPITAL SENTOSA, nay kita tauk coz hampir gilak dengan area ya bah... hahahahhaa... oooo DOKTOR, check patient ktk ada kah sik ilang.... =)) aku bukan patient kitak doktor jangan salah sangka.... :P
Ya ajak lok setakat tok, lamak dah aku sik update blog ku... Bukan sik ada idea, tapi MIM .ALIF .LAM. S
=)))) SALAM...







